Orange światłowód z zewnętrznym ONT oraz własnym routerem OpenWRT 8


Postanowiłem przetestować dostępną w mojej lokalizacji ofertę Orange światłowód. Po wstępnym przeszukaniu internetu wiedziałem już mniej więcej co chcę zamówić.

Przeglądając różne fora przeczytałem że w celu podłączenia własnego routera należy zamówić zewnętrzny ONT aby światłowód nie był podłączony bezpośrednio do Funboxa (który nie posiada opcji bridge).

Wstępnie chciałem zamówić usługę przez internet ale nie widziałem opcji dodania zewnętrznego ONT w konfiguratorze wiec zadzwoniłem na infolinie. Na infolinii dowiedziałem się że nie mają takiej możliwości i trzeba to uzgadniać z technikiem przy instalacji. Oraz dodatkowo przez infolinie oferowali tą samą ofertę drożej niż przez internet.

Zamówiłem więc przez internet a o zewnętrznym ONT wspomniałem technikowi kiedy dzwonił potwierdzić instalację (WAŻNE!!! bez tej informacji nie będzie miał technik zewnętrznego ONT przy sobie i zainstaluje wam Funboxa).

Technik przyjechał z routerem Funbox 6 oraz zewnętrznym ONT Huawei EchoLife HG8010Hv3:

Instalacja odbyła się bezproblemowo. Technik podłączył ONT do Funboxa i przeprowadziłem test prędkości sprawdzający:

Test wskazał że wszystko działa jak należy.

Poprosiłem o login i hasło do użycia przy pppoe aby móc połączyć się z własnego routera, otrzymałem je bezproblemowo. Na tym zakończyła się wizyta technika.

Teraz przechodzimy do konfiguracji OpenWRT.

Posiada router Korbox Gigabitus R1219 w którym mam wgrany najnowszy OpenWrt 21.02 który obsługuje DSA (więcej pod TYM linkiem) więc ustawienie Vlanu 35 na interfejsie WAN nie stanowiło problemu.

1. Logujemy się na nasz router, przechodzimy do Network > Intefaces i wybieramy Edit przy interfejsie WAN.

2. Wybieramy Protocol PPPoE i przełaczamy protokuł.

3. Rozwijamy sekcję Device i na samym dole wpisujemy wan.35 (wiem że u mnie już jest na liście do wyboru ale to dlatego że już go dodałem wcześniej). Tyle wystarczy dzięki DSA aby otagować interfejs WAN VLANem 35:

4. Wpisujemy nasz login oraz hasło otrzymane od technika (bez dopisku /ipv6 na końcu):

Dopisek bez_ochrony- przed naszym username powoduje wyłączenie blokowania portów przez operatora (więcej tutaj w zakładce jak włączyć)

5. Przechodzimy do sekcji Advanced Settings i ustawiamy Override MTU na 1508 (zaczerpnięte z tego artykułu), oraz jeśli nie chcesz używać DNSów orange odznacz „Use DNS servers advertised by peer”:

6. Zapisujemy ustawienia i czekamy na zestawienie się połączenia. Możesz zauważyć że prędkości są dużo niższe niż na Funboxie. To dlatego że trzeba włączyć jeszcze jedną opcję.

7. Przechodzimy do Network > Firewall i włączamy opcję Software flow offloading:

W moim przypadku sprawia to wzrost prędkości testowanej ponad dwukrotnie. Niestety pomimo posiadania routera z układem mt7621 Hardware flow offloading nie działa na obecnym kernelu 5.4. Muszę poczekać do kolejnego wydania ponieważ w kernelu 5.10 ma zostać to poprawione.

Gotowe 🙂

Dzięki tym ustawieniom mamy własny router z OpenWRT podłączony do usługi Orange światłowód.

Niestety przez brak Hardware flow offloading mój router maksymalnie osiąga tylko ok 550 mbit/s co wysyca całkowicie możliwość sprzętową bez tej funkcji.

Jest to jednak zupełnie wystarczające a upload kształtuje się tak jak przy funboxie 6 w okolicach 300 mbit/s.

Jeśli posiadasz lepszy router lub masz wersje OpenWRT/router wspierający Hardware flow offloading po włączeniu tej opcji powinno działać z maksymalną prędkośćią.

Linkografia:

https://eko.one.pl/?p=openwrt-dsa#definiowanevlanwnawan

https://idea.popcount.org/2020-08-02-orange-ftth-on-a-custom-router/

https://nasz.orange.pl/t5/Modemy-i-routery/W%C5%82asny-router-zamiast-Funbox-a-3-0-Orange/td-p/24577/page/12#U247095


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

8 komentarzy do “Orange światłowód z zewnętrznym ONT oraz własnym routerem OpenWRT

  • Boczek

    Bardzo fajny poradnik, byłaby możliwość napisania czegoś podobnego dla osób które mają jeszcze tv od orange, bo fajnie jakby się dało jeszcze tv w ten sam sposób ustawić, żeby się pozbyć routera od orange…

    • sloniupl Autor wpisu

      Niestety nie posiadam TV od orange wiec nie miał bym jak testować. Możesz poczytać jakieś tematy w internecie ale powinno to być możliwe.

    • sloniupl Autor wpisu

      Chciałem oddać technikowi ale powiedział że nie może go zabrać bo jest wpisany w umowę. Więc leży sobie nieużywany 🙂

      • sparc

        Może jak pójdę do ich salonu i powiem że ma być samo ONT bo nie podpiszę nowej umowy to będą robić jakieś wymówki? Na ich forum zdania są podzielone mi po prostu nie jest potrzebny ich elektro śmietnik.
        Nie mam na razie od nich światłowódu to pewnie będą chcieli żebym podpisał.
        Dlaczego obsługa vlanów jest potrzebna? Czy mógłbyś polecić swój router i jak z jego dostępnością?
        Co do połączenia Point-to-Point Protocol to znam go tylko tylko z modemów 3G/LTE od huawei. Widzę że tutaj config jest prosty.

        • sloniupl Autor wpisu

          Obsługa Vlanów jest wymagana ponieważ tak działa neostrada i bez tego nie zestawisz połączenia.
          Router mogę polecić każdy jaki wspiera OpenWRT wmiare nowe oraz obsłuży 1gbit.
          Ja posiadam opisany w tym wpisie.